5 forskjellige typer supermat

Lurer du på hva som menes med supermat? Du har kanskje hørt ordet bli benyttet flere ganger i media, men er usikker på hvilke matvarer det gjelder? Supermat er ikke er et vitenskapelig begrep, men et ord som blir brukt om matsorter som inneholder spesielt høye konsentrasjoner av viktige næringsstoffer.

Supermat spises vanligvis rå, og brukes oftest som tilskudd i smoothies. Man kan også inkludere supermat i middagsretter eller bakst. Det er mange som har kastet seg på “den grønne bølgen”, og er blitt mer opptatt av miljø og sunne matvaner.

Hva menes egentlig med supermat?

Det var opprinnelig helsekost-produsenter og markedsførere av kosttilskudd som startet med å bruke ordet supermat på enkelte av sine produkter. I løpet av de senere år har supermat blitt et fast uttrykk for matvarer som har spesielle helsemessige fordeler.

Siden 2010 har det blitt utgitt en rekke bøker om emnet på norsk, der man kan få oppskrifter og informasjon om hvordan man kan inkludere supermat i sitt daglige kosthold. Bøkene lover forbedret helse og mer overskudd for personer som jevnlig inntar supermat. I tillegg skal inntak av disse spesielle matvarene kunne bremse aldringsprosessen.

Fordeler med supermat

Supermat er hovedsaklig matplanter som inneholder høykonsentrert næring – som for eksempel blåbær, spinat og brokkoli. I tillegg til vitaminer, mineraler, sunne fettsyrer og proteiner, har supermat ofte høyt innhold av antioksidanter.

Forfatter John Opsahl skriver i boken “Supermat” (utgitt i 2013) at maten vi spiser i dag inneholder færre næringsstoffer enn tidligere. Dette gjør at vi kan være både overvektige og underernærte på samme tid. Tilsetter man supermat i hverdagskosten, kan man få bedre fordøyelse, mer energi, bedre immunforsvar og vakrere hud.

Hele poenget med supermat er å få kroppen i balanse, slik at man reduserer faren for livsstilssykdommer.

5 typer supermat du bør kjenne til

Spirulina

Spirulina er en blågrønn alge som har et ekstraordinært innhold av næringsstoffer. Man får kjøpt Spirulina i pulverform, som enkelt kan blandes i smoothies. Spirulina bidrar til å opprettholde et normalt blodsukkernivå, og inneholder krom, sink, magnesium, jern, kalsium, vitamin C, vitamin B6, vitamin D og vitamin E.

Start gradvis med å tilføre kroppen Spirulina. ½ – 1 teskje daglig er nok.

Rå kakao

Rå kakao kalles for “kongen” av supermat på grunn av det høye innholdet av antioksidanter. Kakao får man fra kakao-bønner, og “rå” vil si at kakaoen ikke har blitt varmet opp over 42 – 46 grader celcius. Dette gjør at kakaoen bevarer flere næringsstoffer enn produkter man finner i dagligvareforretningen.

Rå kakao inneholder magnesium, jern, kobber, mangan og kalium. I tillegg inneholder kakaoen serotonin og endorfiner, som gir en positiv effekt på humør og hjernens kjemi. Bland rå kakao-pulver i smoothies, eller bruk det i kaker.

Hvetegress

Hvetegress er det tidlige gress-stadiet til hveteplanten. Saften blir presset ut av hvetegresset, tørket og laget til pulver. Hvetegress består av 70% klorofyll, som hemmer veksten av uønskede bakterier. I tillegg hjelper hvetegress med å fjerne syrer fra kroppen.

Hvetegress skal videre være godt for immunforsvaret, beinbygningen og gi økt energi. Produktet inneholder vitamin A, vitamin C og vitamin K.

Bland 1 – 2 teskjeer hvetegress-pulver i vann, juice eller smoothies, og drikk helst på tom mage før frokost. Da tar kroppen opp næringsstoffene bedre.

Acaibær

Acai beskrives som “superbær”, og inneholder store mengder antioksidanter. Bærene vokser vilt i regnskogen i Brasil, og ligner utseendemessig på moreller. I Norge kan man få kjøpt Acai i pulverform eller som kapsler. Enklest er det å benytte 1 – 2 teskjeer Acai-pulver i juice eller smoothies. Acaibær inneholder en lang rekke mineraler og vitaminer – i tillegg til sunne fettsyrer som omega-3, omega-6 og omega-9.

Det hevdes at tilskudd av Acaibær kan ha slankende effekt, forsinke aldringsprosessen og rense kroppen for giftige toksiner.

Hampfrø

I helsekostforretningen kan man få kjøpt avskallede hampfrø, som regnes for å være en type supermat med utallige bruksområder. Hampfrø inneholder forskjellige fettsyrer som kroppen trenger – bl.a. omega-3 (alfalinolensyre). I tillegg finner man magnesium, sink, jern og vitamin E i disse supre frøene.

Frøene har en mild smak som kan minne om nøtter. Hampfrø er bra for å senke kolesterolet, og hjelper mot trøtthet og utmattelse.

Bruk hampfrø i smoothies, yoghurt, salater, kaker, frokostblandinger eller som snacks.